ပညာဟူသည္-
သိမႈကုိ ဆုိလုိပါသည္။ ထုိသိမႈတြင္ သညာသိ. ၀ိညာဏ္သိ. ပညာသိဟု သံုးမ်ိဳးရွိပါသည္။
ဥပမာ - ကေလးတစ္ေယာက္၏ ေရႊကုိ သိမႈသည္ ေရႊဟုသာမညသာ သိျခင္းေၾကာင့္ သညာသိျဖစ္ပါသည္။
- မိဘ၏ ေရႊကုိ သိမႈသည္ တန္ဘုိးရွိ၏။ အသံုးခ်လုိ႔ရ၏-ဟုေလာက္သာ သိျခင္းေၾကာင့္ ၀ိညာဏ္သိ။
- ေရႊပန္းတိမ္ဆရာ၏ ေရႊကုိ သိမႈသည္ ေရႊရဲ႕အေၾကာင္းကုိ ထဲထဲ၀င္၀င္သိျခင္းေၾကာင့္ ပညာသိ။
သိမႈကုိ ဆုိလုိပါသည္။ ထုိသိမႈတြင္ သညာသိ. ၀ိညာဏ္သိ. ပညာသိဟု သံုးမ်ိဳးရွိပါသည္။
ဥပမာ - ကေလးတစ္ေယာက္၏ ေရႊကုိ သိမႈသည္ ေရႊဟုသာမညသာ သိျခင္းေၾကာင့္ သညာသိျဖစ္ပါသည္။
- မိဘ၏ ေရႊကုိ သိမႈသည္ တန္ဘုိးရွိ၏။ အသံုးခ်လုိ႔ရ၏-ဟုေလာက္သာ သိျခင္းေၾကာင့္ ၀ိညာဏ္သိ။
- ေရႊပန္းတိမ္ဆရာ၏ ေရႊကုိ သိမႈသည္ ေရႊရဲ႕အေၾကာင္းကုိ ထဲထဲ၀င္၀င္သိျခင္းေၾကာင့္ ပညာသိ။
ပညာဟူသည္ -
ပ-အေသးစိတ္၊ ညာ-သိမႈ = ပညာ - အေသးစိတ္သိမႈသည္လည္း ပညာမည္ပါသည္။ ထုိပညာသည္
အေျခခံအားျဖင့္ ေလာကီပညာ. ေလာကုတၱရာပညာ-ဟုႏွစ္မ်ိဳးရာ ေလာကီအတတ္ပညာ မွန္သမွ်သည္
ကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိ၌ အက်ံဳး၀င္၍ ေလာကုတၱရာပညာမွန္သမွ်သည္ ၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိကုိ အေျခခံပါသည္။
ထုိတြင္ ကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိ-ဟူသည္ ကံ. ကံရဲ႕အက်ိဳး (အေၾကာင္းအက်ိဳး၊ အေကာင္းအဆုိး) တုိ႔ကုိ
ခြဲျခားသိမႈကုိ ဆုိလုိသည္။
၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိဟူသည္ ႐ုပ္နာမ္ကုိ ခြဲျခားသိမႈႏွင့္ အနိစၥစေသာလကၡဏာယာဥ္သံုးပါးကုိ သိမႈကုိ
ဆိုလုိသည္။
ပ-အေသးစိတ္၊ ညာ-သိမႈ = ပညာ - အေသးစိတ္သိမႈသည္လည္း ပညာမည္ပါသည္။ ထုိပညာသည္
အေျခခံအားျဖင့္ ေလာကီပညာ. ေလာကုတၱရာပညာ-ဟုႏွစ္မ်ိဳးရာ ေလာကီအတတ္ပညာ မွန္သမွ်သည္
ကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိ၌ အက်ံဳး၀င္၍ ေလာကုတၱရာပညာမွန္သမွ်သည္ ၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိကုိ အေျခခံပါသည္။
ထုိတြင္ ကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိ-ဟူသည္ ကံ. ကံရဲ႕အက်ိဳး (အေၾကာင္းအက်ိဳး၊ အေကာင္းအဆုိး) တုိ႔ကုိ
ခြဲျခားသိမႈကုိ ဆုိလုိသည္။
၀ိပႆနာသမၼာဒိ႒ိဟူသည္ ႐ုပ္နာမ္ကုိ ခြဲျခားသိမႈႏွင့္ အနိစၥစေသာလကၡဏာယာဥ္သံုးပါးကုိ သိမႈကုိ
ဆိုလုိသည္။
No comments:
Post a Comment